Hangi 3D Programı Öğrenmeliyim?

3D’ ye yeni başladıysanız, hangi yazılımdan (Maya, 3ds Max, Cinema 4D, MODO, Houdini vb.) başlamanız gerektiğini bilmeniz önemli. Aslında bunu, okuduğunuz okul veya diğer kaynaklar da belirleyebilir.
Eğer buna sizin karar vermeniz gerekiyorsa, karar verirken göz önünde bulundurmanız gereken şeyleri ve neden birden fazla program öğrenmeniz gerektiğini bilmeniz gerekir. Gelin ilgili programların fiyatlarını ve stüdyoların bunları ne maksatla tercih ettiğine bakalım.

İlk 3D Program Seçimi

Adım 1: Satın almadan önce deneyin
Neticede hayal kırıklığına uğramayacağınız bir seçim yapmanız dileğiyle başlayalım. Ele alacağınız programlarda bir sınırlamanız yoksa, hangisiyle yola çıkacağınız veya hangisini keşfetmeniz gerektiği mühim değil.
Çoğu yazılım şirketi, müşterilerin isabetli seçim yapabilmeleri adına ürünlerini deneme sürümü veya öğrenci sürümü halinde yayınlar. Bunun yanı sıra fiyatlarını bilmeniz de önemli çünkü sonunda satın almak isteyebilirsiniz. Keşfedilmesi gereken bazı seçenekler olabilir.
(Lütfen linklerdeki her yazılıma ait import-export vb. özellikler hakkında kısıtlamalara dikkat edin!)

Maya

Maya, son günlerin tartışmasız en popüler 3D programlarından biri. Maya-Maya LT halinde ayrı sürüm ve fiyatlandırmalara sahip. Normalde 3675$ olan Maya’ nın aylık paketi 185$, üç aylık paketi 460$ ve yıllık paket ücreti 1470$ dır. Eğer öğrenciyseniz, bu ürünü 3 yıllığına herhangi bir ücret ödemeden kullanabilirsiniz. Hafifletilmiş sürüm olan Maya LT’ nin aylık ücreti 30$, eğer peşin alacaksanız 795$ dır. Ayrıca Autodesk, son ilanında tıpkı Adobe gibi aboneli ücretlendirme modeline geçeceğini belirtmişti. Ancak bunun için özel bir tarih belirtilmedi.
Maya (30 günlük)

3ds Max

3ds Max, Autodesk’ in envanterindeki bir diğer popüler 3D programdır. Bunun ücretlendirmesi de tıpkı Maya gibi. Peşin olarak 3675$ a satın alabilir veya öğrenciyseniz 3 yıl ücretsiz kullanabilirsiniz. 3ds Max’ de bir Autodesk ürünü olduktan sonra aboneli ücretlendirme modeline tâbi oldu.
3ds Max (30 günlük)

CINEMA 4D

Farklı üretim alanlarına hizmet eden CINEMA 4D’ nin bir kaç farklı sürümü mevcut. Grafik tasarımcılar için gerekli olan CINEMA 4D’ nin asıl fiyatı 995$. Motion graphic-yayıncılık türde işler için gerekli olan CINEMA 4D’ nin maliyeti 1,695$. Stüdyo ortamı için gerekli tüm paketleri barındıran ürünü ise 3695$.
CINEMA 4D (deneme sürümü)

MODO

MODO, 1495$ lık fiyatıyla en ucuz 3D programlardan biri. Buna rağmen oldukça güçlü bir program. 30 günlük deneme sürümünü indirebilirsiniz.

Houdini

Houdini’ de farklı alanlar için farklı sürümlere sahip bir programdır. Modelleme, animasyon ve ışıklandırma için olan sürümü 1,995$. Houdini FX, görsel efekt alanının özellikle particle simulation, fluid, dynamic vb. yanıyla ilgilidir. Bunun değeri de 4,495$. Ayrıca oyun ve animasyon ile ilgili Houdini Indie’ ye de 199$ ile sahip olabilirsiniz. Yine de program sınırlı ticari lisans türüne tâbi.

Blender

Ücretlendirme konusunda Blender oldukça bonkör. Açık kaynak bir 3D program olan Blender tamamen ücretsizdir. Ücretsiz olması güçsüz bir yazılım olduğu anlamına gelmez. Bağımsız geliştiriciler ve sektörle hobi olarak ilgilenenler arasında oldukça popüler. Ayrıca son zamanlarda yaptığı sürekli güncelleme ve gelişmelerle nam salmaya devam ediyor.
Blender (indir)
Ücret konusunda, Blender haricinde hemen her program aynıdır. Maya ve 3ds Max, 3 yıllık öğrenci sürümüyle en cazip ücretlendirme özelliğine sahip. Bu da her iki programa herhangi bir ücret ödemeden tamamen erişim imkânı sağlamak anlamına geliyor. (yine de ileri seviye kullanıcılar için özellikle kayıt-import/export gibi konularda mâkul olmayabilir)
Aslında her araç ayrı bir program. Her biri belli alanlarda oldukça güçlü özelliklere sahip, ama hangi programı öğrenmeniz gerektiği, hangi sektöre hizmet edeceğinizle alakalı. Her iş için gerekli olanı kullanmak gibi, tüm bu araç ve programları, ihtiyaç halinde kullanılan kasap kemerindeki birbirinden farklı bıçaklar gibi düşünebilirsiniz. CINEMA 4D‘ deki Mograph Editor veya Houdini‘ de hızlıca dinamik simülasyon oluşturmak gibi programa has özelliklerden ziyade, temel beceri ve araçları öğrenmek, hazır olduğunuzda işe koyulmanıza yardımcı olur.
Her program için bir hafta ayırarak hangisinden başlamak istediğinizi ve hangisinin sizin için en ideal olduğunu belirleyebilirsiniz.

Maya’ da modellenmiş bir araba

Adım 2: Bütün Teknik ve Becerileri Kavramak

Meseleye bir program öğrenmekten ziyade teknik ve becerilere odaklanmak olarak bakıyorsanız, bu daha fazla sonuç doğuracaktır.
Size öğrenmek konusunda belli bir zaman veremeyiz:
a) Bir profesyonel, “programlar arasında geçişli veya buna yakın bir çalışma izlenmeli” der.
veya
b) Bir öğrenci veya geliştirici olan sanatçı, seçenekler arasında istediği program olmadığı için kurs izlemeyi reddeder. Bu durum, sanatçının sadece ilgili programda takılmasına ve iş imkânı konusunda kısıtlı hale gelmesine neden olur.
Eğer herhangi bir kurstan teknik ve beceri elde edecekseniz başlıca yazılımın hangisi olacağı önemli değil. Herhangi bir programda ne öğreneceğiniz veya yapacağınız daha önemli. Elbette başlangıçta bir programa bağlı kalmak daha mantıklı, ama bunu alışkanlık haline getirmemek lazım. Diğer bir programa geçildiğinde benzer özellikleri öğrenmek zaman kaybettirse bile, bu kayıp size yeni kullanım tecrübesi kazandırır.
Yeni bir program öğrenmek aynı zamanda yeni beceriler öğrenmek demektir. Bu beceriler programdan programa değişebilir, haliyle büyük resime odaklanmak lazım. Oyun için low poly modelleme konusunda hangi programı seçmeniz gerektiği önemli değildir. Temel ve ileri seviye becerileri öğrenmek, kullanacağınız ilk programı çözmenizi ve bir sonrakini de kolayca kavramanızı sağlar.

Dönüşen robot projesi (Birden fazla programla (pipeline) yapıldı)

Adım 3: Araştırma ve Ne Yapmak İstediğiniz Hakkında Düşünme

3D dünyasına, muhtemelen ne maksatla başladığınızı bilerek adım atarsınız: kariyer veya kendi yaratıcılığınızın peşinden gitmek. Eğer kendi sanatsal maceranız için ise, seçenekler sonsuz. Kariyere niyetlendiğinizde, muhtemelen hangi 3D sektöre hizmet etmek istediğinizi bilir ve daha net-derin seçeneklere erişim olup olmadığını görebilirsiniz. Her işin hangi 3D pipeline prensip gerektirdiğini öğrenmek için 3D’ ye Nereden-Nasıl Başlamalı? adlı makaleyi okuyabilirsiniz. Hâlâ ne yapmak istediğinizi bilmeyebilirsiniz, ancak 3D sektörde hizmet vermek istediğiniz aşikâr.
Bir stüdyoda ne yapmanız gerektiğine dair sonsuz fırsat mevcut. Mesela, assetlere texture oluşturmak için texture sanatçısı olabilir veya asset oluşturmak için modelci olabilirsiniz. Stüdyoya bağlı olarak, bu ikisinden sadece birini veya her ikisini de icra etmeniz gerekebilir. Esnek olmalısınız, bu da bir kaç farklı yazılım bilmenizi gerektirebilir.
İnsanlara-stüdyolara hangi yazılımı ne maksatla kullandığını sorun

Oyun Sanatı

Araştırmalarınız sonucunda 3ds Max’ in baskın olduğunu öğrenmiş olabilirsiniz, lâkin Maya’ da oldukça güçlüdür. Oyun sektörü için geliştirilmiş Maya LT ile birlikte Maya, oyun sanatı konusunda 3ds Max ile arasındaki farkı yavaştan kapatmaya çalışıyor. Herhangi bir programa geçiş yapabilmek için bu becerilere odaklanmak bu yüzden bu kadar önemli. 3ds Max ve Maya, bilinen en iyi oyun sanatı programları olmakla birlikte, MODO, CINEMA 4D ve Blender’ da oyun asseti üretmede oldukça iyiler. Özellikle Blender ücretsiz olduğu için bağımsız geliştiriciler arasında oldukça popüler.


3D Modelleme

Oyun sanatıyla ilgileniyorsanız, karakter, asset vb. oluşturmak için modelleme bilmeniz gerekiyor. Ancak modelleme, film ve oyun sektöründe ayrı prensiplere sahip. Teknikler aynı ama kurallar farklı olabilir. 3ds Max ve Maya en popüler modelleme programlarından bazılarıdır. Bunu bu makaleyle öğrenmiş de olabilirsiniz. Bu iki yazılım, sektörün standart programlarıdır. Her ikisinin de işinizi kolayca halledebileceğiniz güçlü modelleme özellikleri mevcut.
MODO, C4D ve Blender’ da popülaritesi yükselen modelleme programlarıdır. C4D, kolay kavranabilme özelliğiyle çoğu sanatçının beğenisini topladı. MODO’ da oldukça güçlü modelleme araçlarına sahip. Çoğu yeri aynı olmakla birlikte, hemen her 3D programın oldukça farklı araçlara sahip olabileceğini unutmamak gerekir. A programında oluşturduğunuz modelin aynını B programında da oluşturabilirsiniz; kullandığınız teknik ve iş akışları programa bağlı olarak değişiklik gösterecektir. Size en uygun iş akışına sahip 3D programı test ederek belirlemek bu yüzden çok önemli.

3D Animasyon

Bu konuda herhangi bir program belirlemek zor. Stüdyo ve okulların ne kullandığına bakabilir veya animasyon derslerimizde kullandığımız programlara (Maya, 3ds Max, C4D, MODO) bakabilirsiniz. Modelleme ve animasyon eğitmenlerimize bu konu hakkında soru sorduğumuzda, hangi programın kullanılacağından ziyade, sahnedeki karakter ve animasyonlar üzerindeki becerilerin önemli olacağını belirttiler.
Animasyon konusunda 3D program aslında çok küçük bir rol oynar. Animasyonlar keyframelerle oluşturulmaya başlandığından beri işin yükünü programlar üstlenmeye başladı. Yine A programında oluşturduğunuz animasyonu, herhangi bir öğrenme eğrisi gerektirmeden kolayca B programında da oluşturabilirsiniz. Animasyonla ilgilenmek istiyorsanız animasyonun prensiplerine odaklanmanız gerekir, hangi programla oluşturmanız gerektiğine değil.

Rigleme (Rigging)

Rigleme konusunda en iyi program Maya olarak bilinir çünkü oldukça güçlü olan script dili “MEL”, sanatçılara ayrıntılı rig ve özel araçlar oluşturma imkânı sağlar. 3ds Max’ in de, oyun projeleri için oldukça hızlı rig oluşturmayı sağlayan “CAT” gibi güçlü araçları var. Yine de burada adı geçen her 3D programla ayrıntılı rigler oluşturabilirsiniz. Daha önce de söylediğimiz gibi hangi programla daha rahat çalışacağınız kişisel tercihinize kalmış.

Yayıncılık (Broadcast)

CINEMA 4D bu alanda yükselen bir isim ve After Effects ile bütün halinde çalışmasını sağlayan CINEWARE eklentisiyle daha da büyüyecek gibi görünüyor. Maya-3ds Max kullanarak da After Effects ile verimli çalışabilirsiniz, özellikle 3ds Max’ in “state sets” özelliğiyle… C4D’ nin tedarik ve MAC sistemde kolay kullanım imkânı sağlaması da popülaritesini artırıyor. Projenin karışıklığına bağlı olarak Houdini’ nin VFX araçları da kullanılabilir. Ayrıca sadece motion graphics ve tasarıma odaklanmak istiyorsanız, CINEMA 4D Broadcast size daha ucuz bir program seçeneği sunuyor.

Görsel Efektler

Buraya kadar incelediğimiz programlar, bir diğer programla kombine çalışıldığında göz alıcı görsel efektler oluşturma imkânı sağlar. Softimage ICE, Houdini gibi dinamikler konusunda güçlü olan bir kaç araç duymuş olabilirsiniz. The Foundry’ nin Luxology ile birleşmesiyle NUKE ve MODO, görsel efektlerin gelişimine katkı sağlayacak gibi görünüyor. Ayrıca NUKE, diğer programlarla da verimli bir iş akışı sağlıyor.


Ürün Tasarımı ve Görselleştirme

İncelediğimiz bu programlar, el cihazları, araçlar (araba vb.), büyük yapıların inşâsı gibi ürün ve mimari görselleştirmelerde de kullanılabilir. Görselleştirme konusunda, V-RayArnold Renderer ve Maxwell Render gibi render motorlarını öğrenmek ayrıca faydalı olacaktır. Ayrıntılı ürün oluşturma konusunda, InventorRhino ve Solidworks gibi CAD yazılımları öğrenmek daha doğru olacaktır. Ayrıca bu konuda kullanıcı tecrübelerinden yola çıkarak başka yazılımlara da başvurabilirsiniz.
Her 3D programın kendi içinde modelleme, animasyon, texturing ve render araçları olduğu için, tüm bu programlarla ürün görselleştirme alanında çalışabilirsiniz.
Araştırın ve Sorun
Hayalinizde bir iş olsa, hatta sektöre ilk adımınızı attığınızı düşünün. Bu durumda daha fazla derine inmenize engel olacak hiç bir şey yok. Arama motoruna “X stüdyo ne kullanıyor?” veya “Falan stüdyo filan şeyi nasıl yaptı?” gibi, bahsi geçen programlarla ilgili işler hakkında araştırma yapabilir ve bu stüdyolara tavsiye almak için samimi bir e-posta gönderebilirsiniz.
Hangi stüdyonun ne kullandığını bilmek size yol gösterebilir, ancak tek bir programa bağlı kalmayın. Kendine has programlar kullanan bir çok stüdyo mevcut. Mesela Pixar, animasyon konusunda Presto kullanırken, DreamWorks tüm animasyonları için Premo kullanıyor. İhtiyacınız olan alanda uzmanlaşmak bu yüzden çok önemlidir, hangi 3D programı kullandığınızın bir önemi yok.

3ds Max’ de yapılmış fotorealistik kadın model

Umarım aklınızda uygun yazılıma karar vermek için bir zemin oluşmuştur. (Maya, 3ds Max, CINEMA 4D, MODO, Houdini vb.) İleri seviye teknik ve becerilere odaklanarak programlarla kombine çalışmak başarılı bir kariyer imkânı sunar. Bu da sıkı çalışma, sabır ve azimle mümkün…

Yorumlar

Popüler Yayınlar